Monday, March 27, 2017

Kualiti atau Kuantiti

Kak erna saya nak jdi ahli dexandra , tapi rasanya terlalu ramai ahli kan ..? Tapi rasa seronok jer kalo dapat jual dexandra sebb saya suker sangt ?

Jawapan: Ya Alhamdulillah ahlinya ramai hanya pada kuantiti.. tapi

Image may contain: text

FAKTA PERNIAGAAN TENTANG 10% BUSINESSMAN AKAN TERUS KAN PERNIAGAAN selebihnya tertinggal ataupun beralih arah ..

Pada awlnya saya tak suker fakta ni.. sebb bagi saya semua orang layak berjaya ..
Tapi selama saya berniaga ini yg biasanya terjadi banyak bukti yg saya boleh lihat sendiri.. depan mata saya ...

Dulu masa saya jual AAAA perfume, saya berniaga waktu tu selama 3 tahun juga fokus, saya supply n saya jual retail.. masa saya wat tu, saya banyak sangt pesaing.. yerlah nak daptkan pun kat GM JER.. 

saya nampak dalam beberapa bulan orang baru.. dan kemudian orang lama hilang.. people comes n go.. kat fb berlambak2 lah orang jual.. saya ckp saya akan cipta keunikkan sendiri.. jadi saya bertahan agak lama kerana kreatif n nekad berjaya.. saya buat mcm2 antaranya katalog sendiri website sendiri, cod dll.. ayat2 manis n caring kat customer jangan cerita lah.. 

kemudian saya berhenti kerana tiba masanya saya nak wat perfumes sendiri .. masa ni perlukan duit banyak.. so saya behenti dan bagi contact supplier kat team under saya yg tak x nak follow dexandra ..

Kemudian dlm dexandra kalo boleh saya x nak orang comes n go.. saya nak ajak betul2 berjaya so sy letak visi misi kejayaan utk team sama2 naik.. tapi fakta sekali lagi membuktikan apabila dalam dexandra ...

1) jika kita mempunyai team seramai 100 orang.. yg betul2 aktif dalam 10orang.. 20% mungkin separa aktif, selebihnya lebih banyak cuber2 dan kemudian nya sepi..

2) ader yg dah ok, tapi salah guna duit dan rolling duit menyebabkan usaha terbantut.. kadang2 dier lah antara 10% tu.. tapi lama2 sepi..

3) komitment menyebabkan orang tidak mampu fokus.. ader juga yg begini.. jadi bukan salah mereka juga.. kerana keadaan mereka yg tidak membolehkan ..

4) boring dan ingin cuber yg baru. Ader ornag suker berubah dengan cepat.. dan teringin nak wat sesuatu yg lain. Jadi berganti2..

5) ader customer dtng.. tanya sendiri kat saya " dulu jiran sebelah rumah jual sekarang dah tak jual.. jadi mcm mana nak dapatkan perfumes ni?... "

6) hanya cube2.. dan ingin try.. tiada kesungguhan.. menyebabkan daftar kemudian hilang..

So mcm2 berlaku.. terbaru saya lihat dalam jumlah kuantiti 13k.. hampir 1300 orang yg bakal hadir ker dfo.. 10% shaja yg bersungguh, selebihnya tidak dapat hadir .. jadi kita tahu 13k itu cume angka.. saya sendiri tidak begitu bangga pada angka itu kerana ia hanyalah kuantiti.. bukan kualiti..

Saya usaha mcm2 nak buat kualiti semakin bertambah.. sehingga sekarang ni saya tamatkan penyertaan agent dan stokis sebb nak fokus utk mereka .. .. usaha utk membuktikan sekurang2nya 10% boleh naik kepada 20-30% sekurang2nya ...

Jadi yg nak jadi ahli tu , nekad berjaya dulu.. jangan cuber2.. be one of the quality to give the best manfaat kepada customer insyalalh  tak terlambat... kerana people comes n go.. either kita nak follow 90% yg lain atau pun 10% yg betul2 berjaya dan aktif 👍

SUMBER: Facebook Puan Erna Dexandra


PERSOALANNYA:
Kita kat mana kumpulan yang mana?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...